Over Spirello™
Het verhaal van Spirello™ is onlosmakelijk verbonden met oprichter, eigenaar en levensgenieter Robert Luttjehuizen. Hou je vast want het is een rollercoaster van een verhaal!
Opgegroeid in het mooie Brabantse land heeft Robert al vroeg de culinaire geneugtes van het leven ontdekt. Dat verklaart waarschijnlijk zijn Rubens-achtig voorkomen. Dat is een sjieke manier om te zeggen dat zijn bourgondische levensstijl en zijn lichaamsbouw wellicht enigszins verbonden zijn met elkaar 😉
Waar zijn leeftijdgenoten tijdens de middelbare school een zakcentje verdiende als krantenbezorger of vakkenvuller bij de lokale supermarkt zocht Robert zijn heil in de horeca. De gebruikelijke baantjes als afwasser en keukenhulp passeerde de revue. Onderaan beginnen, zo hoort het! Enne…Wat leer je daar veel!
Maar goed, na de middelbare school was het tijd om een vervolgopleiding te kiezen. En bij Robert in z’n familie was het niet gebruikelijk om carrière te maken in de horeca laat staan iets met hospitality te gaan doen. Nee, het was de bedoeling dat je ‘iets duurs’ ging doen. Corporate Governance Management Consultancy of zoiets.
Dus, hup, Robert naar de Erasmus Universiteit Rotterdam om te starten met de opleiding Bedrijfskunde. Eerlijk is eerlijk, dit was ook een mooie tijd. Als arme student aan het einde van de dag over de markt slenteren om daar de laatste restjes vlees, vis en groenten zo goedkoop mogelijk te scoren! ‘Hier student neem maar mee’, en nu oprotten! Mooi volk die marktmannen en vrouwen! En dan zat ie ‘s-avonds met z’n huisgenoten als koningen te dineren in het studentenkrot!
Maar goed, hij was nou eenmaal begonnen aan de opleiding Bedrijfskunde en dus werd het afgemaakt. Doordeweeks hard aan de studie en in de weekenden met z’n oude vrienden uit Brabant klussen in de horeca! Op een gegeven moment vertrouwden ze het hem zelfs toe om in de keuken te werken als kok! Het moest niet gekker worden! Maar het werkte wel!
En toen ……., afgestudeerd! O jee! Wat nu?
Robert zelf aan het woord:
“Eenmaal afgestuurd moest ik dus ‘dure’ dingen gaan doen. Dat gingen we dan maar doen, dacht ik. Mooi pak aan, lease-auto onder je kont en, ja …..wat eigenlijk? Wat deed je nu eigenlijk echt? Advies geven, marktonderzoek? Het was in ieder geval niet iets tastbaar. Kijk, als je een biefstuk bakt en de gast vind het niet lekker dan vreet ie het niet. Doe je dat te vaak dan komt ie gewoon niet meer terug. Lekker overzichtelijk toch? Binnen de horeca weet je precies waar je aan toe bent. En dat gevoel miste ik héél erg.”
Al tijdens zijn eerste ‘echte’ banen in de corporate wereld bleef Robert zijn F&B roots trouw. Hij had een oude schaftkeet gekocht en die in de loods bij zijn schoonouders zelf omgebouwd tot een BBQ low&slow FoodTruck. En daar ging ie hoor! In de weekenden en de vakanties lekker festivals en bedrijfsfeesten draaien. Inmiddels weer een paar kilotjes zwaarder geworden en nu ook z’n baard laten staan. Zo’n grote kerel met baard, lederen BBQ schort aan en dan pulled pork, brisket en ribs verkopen, dat vonden de gasten mooi! Fantastisch om te doen. Tijdens lunch-, en dinertijden was het superdruk maar in de tijden daartussen was het slow. Er moest extra handel komen! Daar moest dus iets gebeuren! De vraag was: Welke tussendoor snack zou je kunnen aanbieden waar de hele dag door vraag naar is en wat dus extra omzet oplevert?
Hmmm? Friet? Nee, dat doet iedereen al en is niet bijzonder genoeg. Maar iets met aardappel past wel goed bij de FoodTruck. Die gedraaide aardappel op een stokkie, is dat wat misschien? Zou kunnen…
Voor alle duidelijkheid, een gedraaide aardappelwokkel op een stokkie is van origine een streetfood-snack afkomstig uit Zuid-Korea. Daar draaien en verkopen straatverkopers het produkt langs de weg.
Dus, Robert besteld op Alibaba een handsnijder en gaat in zijn FoodTruck ter plekke en op bestelling rauwe aardappelen verwerken tot Spirellos.
Nog even een zijsprongetje. De naam ‘Spirello’ is door Robert zelf bedacht. De ‘aardappelwokkel-op-een-stokkie’ had namelijk nog geen eigen merknaam. En de naam ‘Spirello’ leek hem wel een goed idee! Toch ook maar even de naam laten registeren 😉
Vanaf dag 1 dat Robert de Spirello vanuit zijn FoodTruck ging verkopen was het gekkenhuis! Ongelofelijk hoeveel vraag er naar het produkt was. Kinderen, volwassenen, opa’s, oma’s, de hele familie lust wel zo’n warme, gefrituurde en gekruide aardappelsnack op een stok!
Maar, er viel Robert iets op. Beter nog, er vielen hem vier dingen op.
Op de eerste plaats was het eigenlijk niet te doen om op locatie hele aardappels te verwerken tot Spirellos. Het prikken en snijden van de aardappel, het uitwaaieren (verdelen) van de gesneden aardappel over het stokje en daarna frituren duurt simpelweg véél te lang. De wachtrij werd langer en langer. Zo erg zelfs dat er mensen wegliepen uit de rij. En dan hebben we het nog niet over de gasten die niet in de rij aansluiten en doorlopen. Daar gaat je (extra) omzet!
Dan nog iets, een rauwe aardappel in één keer frituren is eigenlijk not-done. Een aardappel bestaat grotendeels uit water en als je die opensnijdt en met meerdere tegelijk frituurt dan gaat niet alleen je frituurolie ontzettend bruisen maar de temperatuur zakt ook als een dolle. Het resultaat: een produkt dat zich langzaam volzuigt met olie en maar heel langzaam gaar wordt. Maw, dit is niet de kwaliteit die je wilt. Elke kok zal je uitleggen dat een aardappelproduct minimaal twee keer verhit moet worden om de kwaliteit te borgen. Robert heeft in de beginperiode letterlijk de vuilnisbakken op festivals omgedraaid en gezien dat er Spirellos maar half opgegeten waren en/of weggegooid waren omdat ze niet gaar waren. Kijk, dit noemen we nou marktonderzoek!
Ten derde, viel Robert nog iets op. Het is nu eenmaal zo dat elke Spirello gemaakt wordt van één aardappel. En, niet alle aardappelen zijn hetzelfde. Net als mensen heb je dikke & dunne en lange & korte exemplaren. En nu komt het, als een familie met kids Spirellos bestelt dan wil je als ouder niet dat zoonlief een grotere Spirello krijgt dan zijn zusje. Een kinderruzie ligt op de loer. Daar gaat je gezellig dagje uit met de kids! Trouwens, hetzelfde geldt voor volwassenen hoor: als je hetzelfde besteld dat wil je allemaal hetzelfde krijgen. Niet de een meer dan de ander. Uniformiteit heet dat met een moeilijk woord! De enige manier om uniformiteit te krijgen is als je van te voren je aardappelen selecteert op diameter en lengte. Maar dat is wel een heel gedoe!
En dan punt vier. Niet alle aardappelrassen zijn geschikt om Spirellos van te maken. Het gaat nu te ver om dat in detail uit te leggen (Robert doet dat graag als je hem contacteert hoor!) maar waar het op neer komt is dat de aardappel een juiste balans moet hebben tussen enerzijds de hoeveelheid water en anderzijds het percentage vaste stoffen dat in een aardappel zit. Daarnaast speelt het glucosegehalte in de aardappel ook een rol. Je kan dus niet zomaar elke aardappelras gebruiken om daar mooie Spirellos van te maken.
Bovenstaande 4 punten waren dus stof tot nadenken voor Robert. De oplossing was veel eenvoudiger dan afhankelijk gedacht. Je wilt een produkt dat al voorbereid is. Je wilt dat je de Spirello op locatie alleen maar hoeft af te bakken. Het produkt moet uniform en al voorgebakken (en dus gaar) zijn.
Dus, Robert naar de groothandel toe. En maar zoeken en zoeken. Wat blijkt? Wat ie wil bestaat niet. Je kan geen halffabricaat Spirello kopen. Dat is raar! Maar dat bied ook mogelijkheden…
Dan maar zelf vóór-produceren.
Robert zelf aan het woord:
“Toen ik eenmaal wist dat de Spirello als half-fabricaat niet in te kopen was heb ik mijn partner lief aangekeken en vervolgens onze garage geconfisqueerd. Daarmee wil ik zeggen, ik heb alles eruit gegooid om ruimte te maken. Toen heb ik een RVS werkbank, een tweedehands frituurinstallatie en een shockvriezer neergezet. Vervolgens heb ik de garagedeur op slot gedaan, AC/DC Thunderstruck opgezet en ben Spirellos gaan maken. Aan het einde van mijn eerste produktiedag ben ik met een doos voorgesneden, voorgefrituurde en ingevroren Spirellos naar onze lokale (indoor)speeltuin gegaan met de vraag of ze deze doos wilde kopen. ‘Hee, dat ziet er grappig uit’, was de reactie van de eigenaar. ‘Is goed, laat die doos maar achter, we zullen zien’, hoor ik ‘m nog steeds zeggen. De volgende ochtend TRRRRRING, TRRRRRRING, de telefoon! Of ik nog een paar dozen kon komen afgooien! En toen ging er bij mij een belletje rinkelen!”.
Nu is er iets wat je moet weten over Robert. Hij is niet helemaal normaal. Zodra ie een kans ziet en erin gelooft dan gaat ie all-in. En Spirello kwam precies op het juiste moment. Robert wilde weg uit de corporate wereld. F&B heeft ‘m altijd getrokken en Spirello was ook de uitgelezen mogelijkheid om zijn ondernemersaspiratie naar de next level te brengen. De volgende uitdaging was duidelijk: Hoe bouw je een succesvol bedrijf rondom het produkt Spirello?
En nu is het belangrijk om Robert nog even aan het woord te laten:
“Jarenlang heb ik me afgevraagd waarom ik een studie Bedrijfskunde heb gedaan? Wat heb je daar eigenlijk aan? Maar nu moet ik mijn ouders bedanken dat ze me toch naar de universiteit hebben gestuurd. Het bouwen van een bedrijf is een proces van 2 stappen voorruit, 1 stap achteruit en dan is enig (theoretische) kennis toch wel handig. Dus, pap en mam, thanks!”
OK, dus we weten dat het produkt aanslaat bij het publiek. Wat nu? Eerst opzoek naar grotere klanten. Er is niets mis met een klant die enkele losse doosjes besteld, maar een klant die een hele pallet afneemt is toch wel lekker. Wie zijn dat? ……. Pretparken! Robert weet nog goed hoe zijn eerste gesprek met een pretpark ging:
“Daar ging ik dan, met een test-doosje Spirello onder mijn arm naar een middelgroot pretpark in Nederland. Het gesprek duurde precies 28 minuten! Uitkomst: een bestelling van 2 pallets. Halleluja! Mijn eerste reactie was uitzinnig. Wow! Wow! En nog eens wow! Maar eenmaal in mijn auto drong het pas echt tot mij door. Hoe ging ik dit produceren? En wat als de klant daarna weer 2 pallets besteld? Hoe? Wat? Waar? Wanneer? Wie? Mijn hoofd tolde! Maar weet je wat? Ik ga gewoon keihard werken en vertrouw op mij eigen kunne! Zoals Pipi Langkous het al zei: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!’ En zo geschiede het.”
Tot zover de romantiek. Het was tijd voor Robert om wat ie geleerd had tijdens zijn studie in de praktijk te gaan brengen. Eerst maar even een bedrijfsmodel uitwerken. Liefst zo simpel mogelijk. Zijn gedachtegang was als volgt: als je met de huidige afname en de zeer beperkte produktiemiddelen kostenneutraal kan draaien, dan zal alles wat je daarna meer produceert en verkoopt dus winst zijn! Wat is hiervoor nodig? Meer grote klanten en een geautomatiseerd productieproces. Goed plan. Dus dat ging ie doen.
De garage werd ingeruild voor een bouwkeet. De bouwkeet werd ingeruild voor een loods. De loods werd ingeruild voor een zelf gebouwde produktielocatie. Handwerk werd geautomatiseerd. Lopende banden, doorloopviezers, professionele frituurinstallaties werden aangekocht. Maw, produktievolume en kwaliteit gingen omhoog.
Tegelijk met de achterkant werd er ook aan de voorkant flink aan de weg getimmerd. De pretparken ontdekte de Spirello en omarmde het produkt direct! Veel parken waren namelijk opzoek naar een F&B item dat viel in de category “Impuls Aankoop”. Dit zijn produkten waarvan de gast zodra ie het ziet denkt: “Hee, dat ziet er leuk en lekker uit, die wil ik!”. Voorwaarde is wel dat de winstmarge goed moet zijn, het produkt makkelijk te bereiden is en dat de leverancier leverzekerheid biedt. Et voilà, ….. daar is Spirello! Hoeveel pallets wilde u bestellen? Verkopen en produktie liepen snel maar gelukkig ook gelijktijdig gelijk op! Het schip was inmiddels vertrokken!
Maar waar staat Spirello™ nu? Robert aan het woord:
“Nog steeds verbaas ik me regelmatig over hoe de wereld kijkt naar Spirello. Ik bedoel, we hebben tot nu toe een geweldig pad afgelegd en ik weet natuurlijk best dat velen het bedrijf Spirello zien als een gevestigde naam in de industrie. Maar als ik op klantbezoek ben en aanschuif aan tafel bij de F&B directeur naast andere leveranciers zoals Coca-Cola, Unilever en McCain (de grote corporates) dan denk ik bij mezelf, ze zouden eens moeten weten hoe we zijn begonnen. En nog niet eens zo lang geleden is. Mooi toch! Maar, terugkijken is stilstaan en deze Calimero’s willen voorruit! Maar wel op onze eigen manier!
Op dit moment leveren we Spirellos in Nederland, België, Duitsland, Spanje, UK, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Frankrijk en dan vergeet ik waarschijnlijk nog een EU land. Elk jaar produceren en verkopen we meerdere honderdduizenden Spirellos. En ja, voor de boekhouders onder ons, het zijn er al veel meer dan een miljoen. Klanten beginnen vaak met één verkooppunt (Spirello FoodCottage) en schalen in de loop van de tijd op naar twee of zelfs drie verkooppunten. Het is echt heel leuk om samen met een klant deze reis te maken. En weet je wat ons beste verkoopargument richting potentiële klanten is? Je kan Spirello ook niet doen! 😉
O ja, nog een leuk nieuwtje! Sinds 2023 zijn we ook actief in de USA! Het mekka van de pretparken! Het is toch wel stoer (en spannend) om een vriescontainer vol Spirellos over de grote plas te sturen!
Waar dit avontuur gaat eindigen? Geen idee, maar we hebben in ieder geval verdraaid veel plezier met z’n allen!
Bel of mail me maar als je iets wilt weten!”
Met een verdraaid vriendelijke groet,
Robert Luttjehuizen
Neem contact op